torsdag 23 augusti 2012

Sveriges Författarförbund contra Alliance Francaise d´Upsal

Jag fick just ett mejl från ordföranden i Alliance Francaise d´Upsal. Han meddelar att föreningen, som varande ideell, inte kan betala mig det föreläsningsarvode, som Sveriges Författarförbund rekommenderar. Ett minimiarvode för att tala om "Min väg till det franska". Jag svarade att jag inte längre kan acceptera att behandlas sämre än till exempel en hantverkare. Jag hade också kunnat citera Gunnar Ardelius, ny förbundsordförande i SFF, som i en rundskrivelse till medlemmarna skriver: "Mycket av förfrågningarna vi får är helt otänkbara i andra branscher. Vem frågade senast en rörmokare om lite gratisarbete en lördagskväll med argumentet att det är bra marknadsföring?" En ros till Gunnar Ardelius, som gett mig råg i ryggen, och ett ris till Alliance Francaise d´Upsal, som försökt beröva mig rågen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar