lördag 21 juni 2014

Några fynd ur min bokhylla

Bland fynden ett svenskt och ett katalanskt. Båda handlar om svindel.

Pere Calders NOVELLER (Interculture 1989) är värda att läsas om och om igen.  Ta bara "Reportage om en skiss av döden". Den handlar om ett högst okonventionellt namnbyte. Så här resonerar huvudpersonen:  "Varje människa är fäst vid sina för- och efternamn, även om livet erbjuder få tillfällen att dela denna kärlek med andra. Att skiljas från dem kräver hjältemod." Novellens upplösning påminner om den som den belgiske författaren Jean Muno erbjuder i "Retur avsändaren". Läs båda, de
kommer dig att tappa fotfästet.

Också Sam J Lundwalls "Flicka i fönster vid världens kant" (Norstedts 1980) ger läsaren en stark känsla av svindel.  Världens kant kan ligga var som helst, men i denna "gotiska berättelse" ligger den utanför Arles i Provence.  Flickan är inte en och samma flicka berättelsen igenom.  Oftast får hon heta Madelon. Men när hon på en av de sista sidorna dyker upp under namnet Marianne blir min känsla av svindel nästan outhärdlig. Redan när jag såg omslagsbilden rös jag till. Det kunde ha varit ett ungdomsporträtt av mig. Och ja, jag har en viss anknytning till Arles. Och till van Gogh, vars "Demoiselle á une fenêtre au bord du monde"visar sig vara inspirationskällan till Lundwalls bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar