söndag 23 januari 2011

Ett möte i Turkiet

På min resa har jag kommit fram till Turkiet. Här mötte jag ägaren till en guldsmedsbutik. Han jobbade dygnet runt, berättade han. Hade mor och syster att försörja. När jag på mitt försynta sätt undrade hur gamla de var berättade han att modern var 70, systern 38. "Varför jobbar då inte din syster?" undrade jag.
"Hon måste hålla vår mor sällskap", sa han. "Är hon sjuk?" "Nej, men gammal. Hon behöver hjälp med det mesta. Så jag gör alla ärenden åt henne."
     "Och du själv?" frågade jag. "Hur gammal är du?" "43". "Har du då inte någon egen familj?"
"Än har jag inte råd att gifta mig", svarade han. 
    "Och om din syster gifter sig?" fortsatte jag. "Då slipper du i alla fall ansvaret för henne." "Nej, det gör jag inte", sa mannen. "En ingift kan man inte räkna med. Han är inte av samma blod. Det är fortfarande jag, brodern, som har ansvaret."
     
      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar