fredag 28 januari 2011

Semesterläsning 3. Elizabeth Georges: Careless in Red

Om jag inte haft ont om semesterläsning skulle jag inte ha läst den här boken till slut. Den är på över 700 sidor och så tjocka böcker har jag en bestämd aversion mot, antagligen beroende på att mitt eget sätt att berätta  för alltid är präglat av den fåordiga ångermanländskan. Men nu råkade Elizabeth Georges "Careless in Red" finnas tillgänglig i svensk översättning i hotelltbiblioteket. En kriminalroman med många misstänkta men så fort den geniale Thomas Lynley kopplas in begriper läsaren att det är hans misstankar som kommer att visa sig leda åt rätt håll.
    Nu var det inte själva mordhistorien som fängslade mig så mycket, att jag var tvungen att läsa alla de 700 sidorna. Nej, jag märkte att jag blev mer och mer intresserad av ta del av författarens livsvisdom. Hon har mycket att säga om skuld och förlåtelse, ansvar och tacksamhet och inte minst om  människans behov av att finna ett yttre uttrycksmedel som kan ge en mening åt hennes existens.
    Här talar författaren i egen sak, tänkte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar