fredag 4 februari 2011

Möte i maktens korridorer

Rådhuset i turkiska Alanya är en mäktig byggnad. Här sitter makten. Efter att ha bokat tid per telefon slussades jag först in till en man, guvernörens assistent,  som satt bakom ett elegant skrivbord under ett porträtt av den store Kemal Ataürk. Min följeslagare framförde mitt ärende, eftersom assistenten bara talade turkiska. Han hänvisade till sin chef och en ny vandring i korridorerna började. Efter en stund öppnades dörren in till en kvinna som med bävan i blick satt bakom ett enkelt skrivbord. Hon reste sig och presenterade sig: guvernörens sekreterare.  Vi vandrade vidare, mot en snidad dörr i något exotiskt träslag. Sekreteraren öppnade dörren och där var guvernören! Han tronade i bortre änden av rummet, bakom ett skrivbord som var ännu mycket elegantare än hans assistents. På väggen inget porträtt av Atatürk men gyllene insignier som verkligen talade om makt. Guvernören var en ganska kortväxt man, klädd i mörk kostym, bländvit skjorta, slätkammat hår och glasögon av senaste modell.  Hans vattenglas var prytt med ett konstfärdigt vapen. När han öppnade munnen fick jag för första gången höra hur makten låter. Även om guvernören också  talade turkiska var hans budskap kristallklart: här talar jag! När jag försökte mig på några ord på tyska, vilket vanligtvis går hem här, viftade han bort dem. Min följeslagare och tolk fick därpå ordet. Han framförde mitt ärende, ett klagomål på en alltför efterhängsen gatuförsäljare, och fick förvånansvärt nog tala till slut, innan guvernören med en viftning förklarade audiensen  avslutad.
    - Det här var högsta hönset inom stadsförvaltningen, förklarade min följeslagare, när vi släppts ut genom de datorstyrda dörrarna. Han är snäppet högre än borgmästaren, så du bör känna dig hedrad.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar