måndag 14 februari 2011

Semesterläsning 5. Val McDermid: Sjöjungfrun sjöng sin sång

Jag hade aldrig läst något av Val McDermid förut. Men nu hittade jag ett sönderläst exemplar av hennes "Sjöjungfrun sjöng sin sång"(The Mermaids Singing") i hotellets bokhylla. Jag lockades dels av titeln, dels av baksidestexten som skrek ut att den hade utsetts till årets (1995) bästa kriminalroman i England. Men vilken smörja! Alfabeta borde skämmas över att ha gett ut den svenska översättningen! Inte nog med frossandet i makabra detaljer, här frossades det också i heta duschar, raklödder och kaffe. Spaltfyllnad kallar jag det.
     Det var inte svårt att gissa vart sexsamtalen från Angelica till Anthony skulle leda. Därför hoppade jag från sidan  46 till sidan 310.  Jag hade gissat rätt och därmed sluppit bli ännu mer irriterad. (Romanen slutar,  med ett krystat happy end, på sidan 336.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar