söndag 25 september 2011

Charlie Wedin är död

I senaste numret av Örnsköldsviks Allehanda, som min brorsdotter hade med till mig i dag, läste jag
Charlie Wedins dödsannons. Han var en märklig"småförläggare", en sådan som dödas av bokmässor och andra hårdföra marknadsjippon. På CEWE-förlaget gav han på 1980-talet ut de vackraste böcker, av bland andra Birger Norman och Nicke Sjödin, som båda skrev på ångermanländsk dialekt. Till skönheten i Birger Normans "Speleka"bidrog Thage Nordholms underbara illustrationer.
   Jag minns Charlie Wedin från min mammas begravning i februari 1983. Han kom tillsammans med min syster. De var ett par men gifte sig inte. Det gjorde Charlie med en av mina svägerskor.
    Att han dog just som bokmässan i Göteborg skulle gå av stapeln ser ut som en tanke.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar