söndag 4 mars 2012

Bröderna Grimms sagovärld, sagourval 2008.

På årets bokrea hittade jag den här boken och kunde inte låta bli att köpa den, trots att jag redan har två utgåvor av sagorna. I den här hittade jag nya fantasieggande illustrationer, dessutom en minibiografi över Jacob och Wilhelm Grimm med karta över de städer de bodde i. Bröderna Grimm har ju alltid fascinerat mig, ända sedan tidig barndom. Nu ville jag kolla upp om jag minns rätt, att det i sagorna förekommer ond bråd död. Och det gör det, i övermått! Jag listade åtta exempel i urvalet (22 sagor). Så nu undrar jag om jag inte föll till föga alldeles för lätt, när min Podiumredaktör rådde mig att ta bort "de döda fotograferna" ur min saga "De underbara pallemonerna". Sånt skulle barn inte tåla, menade hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar