lördag 3 mars 2012

Haruki Murakami: Norwegian Wood

Jag undrar om jag hade uppskattat Murakamis romaner så mycket, om jag inte haft tillfälle att besöka Japan, en annan värld, där man dricker whisky till maten, och där kvinnan i sin gåtfullhet har en märklig både underordnad och styrande funktion. Den frispråkighet, som ungdomarna Watanabe och Naoko ger prov på vid sina samtal (just det!) om sexualiteten, hade jag däremot naturligt nog ingen möjlighet att ta del av. Men här fick jag det! De talar om mensproblem, om behåtvätt, om runkande killkompisar.
   Titeln "Norwegian Wood" gav mig först huvudbry, eftersom jag inte kände mig så hemma i The Beatles musik, men den är ju perfekt! Visserligen vandrar Watanabe och Naoko inte omkring i en norsk skog utan i en japansk, men stämningen är densamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar