tisdag 7 maj 2013

Ak Welsapar: Den underbara sångens hem

Jag fick flera fina böcker av min författarkollega Ola F Nilsson vid vårt möte i söndags. (Se mitt senaste inlägg!) En av dem, sagoboken "Den underbara sångens hem" av Ak Welsapar, bördig från Turkmenistan, har som redaktör just Ola F Nilsson. Omslagsbilden, en färggrann tupp,  fick mig att haja till. Hade jag inte sett något liknande tidigare? Jag gick till bokhyllan, hittade en annan sagobok, men på ryska. Författare: Aleksej Tolstoj (alltså inte Leo, men en släkting till honom.) Också den boken pryddes av en prålande tupp. Bläddrar man sedan i de båda sagosamlingarna parallellt blir likheten dem emellan, särskilt när det gäller illustrationerna,  ännu mer påfallande.
      Finns där ett samband?  undrade jag förstås. I förordet till sin bok skriver Welsapar att samlingens tematik har tusenåriga anor. I turkmenernas traditionella föreställningsvärld förs den eviga kampen mellan gott och ont. Så också i Aleksej Tolstojs sagor.
     PS Illustrationerna i Welsapars bok är gjorda av Måd Olsson-Wannefors.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar