söndag 5 maj 2013

Bibliiotekstjänst om min pjässamling "Fem pjäser om sex"

Också den här recensenten, Bo Blom, har hakat upp sig på att det finns för lite sex i boken. "Är man  ute efter explicita sexscener får man vända sig någon annanstans", skriver han i BTJ-häfte 1311345. Min invändning: detta är inte en roman eller några noveller utan texter för teatern, som ska tjäna som inspiration och underbyggnad. Det står som alla som någon gång arbetat för och på teatern vet regissören fritt att låta skådespelarna leva ut de känslor som kan hämtas ur dramats undertext. "Inte alla av dramernas hjärtskärande rop...fångar mig riktigt som läsare" skriver han också. Jag önskar verkligen att pjäserna blir uppsatta så att Bo Blom och andra får möjlighet att höra ropen. Som vi som hade möjlighet att se
till exempel "Tillsammans. Du och jag", som den spelades på Kulturhuset i Stockholm under "Festival för Ny Svensk Dramatik"år 2000.  Efteråt skrev Hallandspostens recensent om dess "undersida av paranoia och våldsamhet".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar