onsdag 26 februari 2014

Blodbad i Lund - och i Uppsala

 Det diskuteras väldeliga och inte bara  i den uppsaliensiska pressen om Eva Åkesson, bördig från Lund, är värdig att vara rektor vid Uppsala Universitet. Skäl för och emot hävdas, men bara antydningsvis sipprar det fram att det nog inte var så välbetänkt att hämta henne från just Lund. Den antydningen fick mig att minnas den recension jag hösten 1980 fick av kulturchfen på Svenska Dagbladet Leif Carlsson, när jag publicerat kriminalromanen "Professorn och hans offer". Den utspelas i Lund, där jag då bodde.
Så här skriver recensenten, en tvättäkta uppsaliensare, under rubriken "Blodbad i Lund":
    "Marianne Jeffmar har gett en inblick i en lundensisk akademisk miljö av intriger, svindel och skurkeri som en uppsaliensare noterar med nickande instämmande: trodde jag inte att det var så det stod till där nere...". Han fortsatte: "...ungefär som hemmavid?"
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar