lördag 19 oktober 2013

Carl Henning Wijkmark och Håkan Nesser

Carl Henning Wijkmark har kommit ut med en ny bok, "Vi ses igen i nästa dröm". Jag associerade genast till Håkan Nessers "Himmel över London", som är inte bara en blinkning till filmen "Himmel över Berlin" utan också en nytändning i hans författarskap. Jag recenserade hans "De ensamma" i Svenska Dagbladet 2010-05-22 under rubriken "I omtuggningarna märks en trötthet." I texten antydde jag att han delade sin trötthet med sin kriminalinspektör Gunnar Barbarotti, som han  ägnat en fjärde roman.
    Så kom då "Himmel över London" året därpå och ytterligare ett år senare "Levande och döda i Winsford". Lysande romaner! Har månne Wijkmark låtit sig inspireras av den förra? kan jag inte låta bli att fråga mig. Där finns ett liknande mysterium som i "Vi ses igen i nästa dröm".
    I dagens UNT recenseras Wijkmarks bok av John Sjögren, som ser vissa likheter med Haruki Murakamis författarskap, men den mer näraliggande "Himmel över London" nämner han inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar