måndag 6 december 2010

Birgit Häggkvist: A

Birgit Häggkvists roman "A" handlar om en flicka, som skäms över sina betyg, bara A:n. Hon har dåligt samvete för att hennes föräldrar inte fått samma chans att läsa vidare. De har aldrig haft någon chans att få A i betyg.
     Jag fick själv en rad A:n i mitt studentbetyg. Men det var inte någon anledning till skam, tvärtom. Varje A som jag kunde visa upp därhemma gjorde min far, som inte fått gå i gymnasiet,  allt stoltare. Det kändes som om det var hans A:n mer än mina. Skammen var att jag inte lyckats få A i alla ämnen, bara i fem. Och när jag en gång fick det låga betyget B på en skrivning, ställde min far både mig och min lärare till svars.  Så här fick det inte gå till!
    Också i Birgit Häggkvists fall fanns en pådrivande man med i spelet, hennes lärare Gulle, som misslyckats med att bli professor i grekiska. Nu skulle Birgit bli det i hans ställe. Det blev hon inte.
    Inte heller jag blev professor, också jag opponerade mig till slut. Också jag bestämde mig för att leva mitt eget liv, inte ett ställföreträdande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar