lördag 18 december 2010

Litterär vinterfestival i Uppsala

I torsdag var jag inbjuden att läsa dikt på Uppsala Stadsbibliotek tillsammans med en rad andra s k Uppsalaförfattare. Jag läste tre kärleksdikter ur en roman, som ännu inte blivit publicerad. Norstedts förlag har legat på manuset sedan i mars. Jag läste och publiken applåderade artigt min bild av den destruktiva kärleken.
    Tomas Tranströmer var hedersgäst. Det gjorde mig ont om honom. Där satt han, halvt förlamad, i sin rullstol och blev betittad.
    Jag tog taxi hem i den smällkalla Uppsalavintern. Taxiföraren visade sig, liksom jag, vara fascinerad av förnamn, av deras betydelse. Själv hade han tre döttrar, Nirvana, Solana och Valentina. Han var övertygad om namnens magi. De små döttrarna skulle växa upp i skyddet av sina namn.
   Men det händer att döttrar inte är nöjda med de namn de fått. De byter och byter därmed bort en del av sin identitet. Gisela är inte längre "den ädla".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar