onsdag 18 maj 2011

Miss Cavells Avrättning i Bryssel

I många år bodde jag i Bryssel, promenerade förbi sjukhuset "Edith Cavell", blev till och med en gång inlagd där, allt utan att känna till vem Edith Cavell själv var.  Under mitt besök hos min son och hans familj i förra veckan fick jag äntligen veta. Jag hittade en liten skrift (på svenska!) i deras bokhylla med titeln "Korrespondens mellan Sir Edward Grey och Förenta Staternas Ambassadör rörande Miss Cavells Avrättning i Bryssel." Tryckorter: Edinburgh, New York och Paris men inget tryckår. Varken min son eller min sonhustru kunde ge besked om hur skriften hamnat hos dem.
     Jag fick mig en minst sagt upprörande historia till livs. Edith Cavell var föreståndare för en sjuksköterskeskola i Bryssel, när hon arresterades av representanter för den tyska ockupationsmakten i augusti 1915. Hennes brott: att i sitt hus ha gömt engelska och franska soldater och hjälpt belgiska undersåtar att komma över den holländska gränsen. Hon sattes i militärt fängelse i St. Gilles och avrättades den 13 oktober efter en summarisk rättegång. De bevekande och servila brev som den brittiske utrikesministern och Förenta Staternas ambassadör i London  skickade till Baron von der Lancken vid den
politiska avdelningen hos generalguvernören i Belgien, hade ingen effekt.
    Det lilla häftet slutar med upplysningen att den tyske åklagarens begäran om dödsdom för Edith Cavell berodde på en falsk underrättelse lämnad till Förenta Staternas legation.
    Jag avstår från att redogöra för mina tankar. Tänk själva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar