söndag 15 maj 2011

Möte med Jacobus Verhasselt med flera

Den enorma kyrkogården Verrewinkel, som är belägen mittemot ingången till högplatån Kauwberg i Bryssels utkanter, har flera  märkvärdiga underavdelningar. Från ingången ser man ut över flera rader kors, en tydlig vink om att här är en krigskyrkogård. Och mycket riktigt, när jag kom närmare upptäckte jag att korsen var minnesmärken över soldater, som stupat i andra världskriget. Några av korsen var pietetsfullt försedda med namn, årtal och foto på den döde. Jag kunde inte låta bli att fotografera och har nu i min samling minnet av mitt möte med Verhasselt, Jacobus, död 1940, en stilig ung man, offer för "Adolf Hitlers olycksaliga krig", som en släktforskare i mina barns tyska släkt uttryckt det i sina anteckningar.
    En annan underavdelning bestod av så kallade columbarier, det vill säga behållare för de dödas aska. De var ofta smyckade med blommor och fotografier, både av den döde och av hans/hennes familj samt en kort levnadsbeskrivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar