fredag 22 februari 2013

Knausgård än en gång

Den 27 augusti 2012 skrev jag några rader om Karl Ove Knausgårds "Min kamp". Då hade jag bara hunnit konsumera del 1. I dag har jag avslutat del 4 enligt mottot: Varje författare bör få en ordentlig chans. Det är tydligen många, som fallit för Knausgård, åtminstone enligt en intervju som jag såg med honom på TV 8 februari. Men jag har  inte gjort det! Jag börjar bli så innerligt trött på alla dessa manliga pubertetsskildringar. I Knausgårds fall handlar nästan hela del 4 om hans allt överskuggande problem:
"När ska jag få knulla på riktigt?" Efter att ha varit nära att ge upp fick jag för mig att gå tillbaka till Sven Delblancs pubertetsskildring i "Livets ax" från 1991, en av hans sena böcker. Jag fick en aha-upplevelse: så kan man också skriva! Jag citerar: "Vad är det för ädelt med att kissa på sig?" När  den 18-årige lärarvikarien Knausgård  kräks och får utlösning på utlösning vill jag bara inte vara med!

1 kommentar:

  1. Min Kamp 4 tycker jag är sämst -otur att du skulle läsa just den.
    / Bosse

    SvaraRadera