måndag 17 mars 2014

Graeme Turner: Understanding celebrity

En viktig bok! Eller, som medieforskaren Kristina Wallander skrev i UNT 19/1 2014: En central bok inom den växande internationella celebritetsforskningen". Nu har jag också läst den australiensiske
professorn i cultural studies Graeme Turners bok, hemlånad från Stadsbiblioteket i Uppsala. Hans poäng är att kändisskap är något som medierna tillverkar, inte något som en person besitter. Helt vanliga människor kan förvandlas till celebriteter genom mediernas försorg.
    Men inte vilken vanlig människa som helst klarar av den förvandlingen. Det krävs självförtroende, en Lena Anderssons självförtroende, maskerat till osäkerhet.
I mitt fall kvästes en spirande celebritet av ett påhopp jag fick  i Svenska Dagbladet någon
gång i början på 1980-talet. Jag blev kallad linslus med anledning av ett publicerat fotografi.  Det klarade mitt redan bräckliga självförtroende inte av. När jag sedan så småningom blev filmad för 24unt
blev det rena fiaskot. Det märktes i  filmen att jag helst hade velat springa och gömma mig.
     Så skapas ingen kändis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar