onsdag 5 mars 2014

Om litteraturpolitik

I senaste numret av tidskriften Författaren (nr 1 2014) ger Maja Lundgren sin syn på dagens bokutgivning. Hon jämför dagens situation, där böckerna "köar med sovjetiskt tålamod före utgivning".
med  den i början på 1900-talet:" Då kunde en bok vara helt färsk, när den gavs ut."
Bra rutet! Men man behöver inte gå så långt tillbaka. När jag själv debuterade 1978 var det med en bok som hade blivit antagen av Norstedts ett halvår tidigare och då med en ursäkt för att redaktören dröjt så länge med besked. Två månader, om jag minns rätt.
 Själv har jag tagit konsekvenserna av att de stora förlagens utgivning är bestämd åratal i förväg och då på grund av marknadsavdelningens godkännande.    Mina två senaste böcker har jag gett ut på eget förlag. Det är riskfyllt, det vet jag nog. Risken består i att läsare, som är okunniga om dagens litteraturpolitik, tror att detta är enda utvägen, efter att boken  blivit refuserad av ett stort förlag. Det är alltså ingen bra bok! Men - i mitt fall har böckerna inte varit i närheten av ett sådant förlag. Jag står själv för vad jag har skrivit, vill inte ha någon klåfingrig redaktörs flottfläckar på mina dikter. Och undan går det. Efter att jag hade lämnat "Dikter från planeten Zog" till Ordgruppen (Författares Bokmaskin) för sidombrytning och tryckning dröjde det bara 3 (tre!) veckor, tills jag hade de första
exemplaren i handen, utan korrekturfel och med en omslagsbild, som gjorde originalet full rättvisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar