tisdag 23 juli 2013

J K Rowling och Doris Lessing

Läser att Harry Potter-författaren J K Rowling har blivit refuserad!
Men självklart inte som Harry Potter-författare utan som deckarförfattare.
Hon hade nämligen tagit sig före att skriva en deckare under manlig pseudonym.
Det fick hon bittert ångra. Deckaren blev refuserad, eftersom förlaget inte fann den
tillräckligt intressant. Ett standardsvar.
Det påminner mig om Doris Lessings (jag hoppas jag minns rätt, men det var en storsäljande brittisk författare det också) tilltag att skicka in
en roman under pseudonym. Refus där också!

Dessa incidenter stärker mig i min syn på förlagens policy. Det enda som gäller, när man presenterar ett nytt manus för ett stort förlag är att visa att man haft försäljningsframgångar tidigare. Det är inte manuset som är det intressanta, det är PENGARNA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar