tisdag 9 juli 2013

Sven Sörmark och den destruktiva modern

Emellanåt roar jag mig med att läsa om böcker, som en gång fascinerat mig. Det var så jag hittade tillbaka till Sven Sörmark, den briljante deckarförfattaren. Jag hittade hans "Ett sista leende"från 1979 och mindes att jag blev så imponerad av den att jag bestämde mig för att också jag resa till Lanzarote, vulkanön där de viktiga händelserna i boken utspelar sig. Annat av Sven Sörmark äger jag väl inte? Jo, faktiskt. I Svenska Deckarakademins antologi Brottslig blandning (1978) finns två av hans noveller med.  Också i den längre av dem, "Har någon älskat som jag?"återfinner jag ett tema från "Ett sista leende", den styrande, destruktiva mamman.
    Samma år, gav Sörmark ut "Änglarna". Här  är det en hel grupp kvinnor, som styr sina söner, medlemmarna i "The Angels", via sin sammanslutning "Mödraklubben" (Mördarklubben som en polis vitsar till det.)
    Någon borde ta sig an denna del av Sven Sörmarks författarskap. Om det inte redan är gjort?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar