söndag 19 juni 2011

Queneau losophe

I tidskriften LIRE:s majnummer läser jag att den 1976 avlidne  Raymond Queneau,  legendarisk journalist, författare och förläggare,  är aktuell med tre böcker, varav två inte av utan om Queneau.  Jag plockar ur gömmorna  fram hans "Exercices de style"från 1947 och "Zazie dans le métro" från 1959. Läs om Zazie, uppmanar Baptiste Liger i LIRE. Den är en utmärkt introduktion till Queneaus återutgivna "Connaissez-vous Paris?"
Jag föredrar att läsa om "Exercises de style", historien om en ung man, som berättaren möter på en buss. Den  unge mannen börjar samtala med en bänkkamrat. Det är i stort sett allt. Men historien upprepas, 90 gånger i olika stilarter. En av de roligare varianterna är "Ode":
    "Dans l´autobus
     dans l´autobus
     l´autobus S
     l´autobusson
     qui dans les rues
     qui dans les ronds
     va son chemin
     à petits bonds
     près de Monceau
     près de Moncon
     par un jour chaud
     par un jour chon
     un grand gamin
     au cou trop long
     porte un chapus
     porte un chapon
     dans l´autobus
     dans l´autobon..."

      o s v   o s v
Jag känner släktskap med Queneau. Har gjort det sedan jag första gången läste honom. Det händer att jag vaknar på morgonen med en ramsa i huvudet, lika "losofisk" som Quenaus. Det var så min snart publicerade barnbok "Bland pallemoner och draffodiler" började. Den är helt ologisk, kanske till och med patafysisk.
    
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar