torsdag 9 juni 2011

Recension av Bernard Pivots "Les mots de ma vie"

Idag publicerade nättidskriften Dixikon (www.dixikon.se) min recension av TV-ikonen Pivots underfundiga och instruktiva bok om sina favoritord. En roande läsning! Boken fungerar också som uppslagsverk, om man vill ta reda på vad t ex Carabistouilles betyder. Själv minns jag mitt möte med Bernard Pivot i juni 1984. Jag skulle intervjua honom för Svenska Dagbladet och undrade om vi inte kunde ta intervjun under en lunch. Det fanns ju utmärkta restauranger i närheten av den litterära tidskriften Lires redaktion vid L´Étoile i Paris.
    - Varför det? sa Pivot. Jag har inte min tid till luncher.
    Intervjun blev mycket lyckad. Bland annat meddelade Pivot att han inte har några andra favoritförfattare än Molière, Voltaire och Proust. Ett diplomatiskt drag att välja döda författare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar