söndag 15 januari 2012

Det moderna vill inte längre smaka mig(E N Tigerstedt)

Axess är en tidskrift som bör uppmärksammas ännu mer. På omslaget kallar den sig "Sveriges största intellektuella tidskrift". I senaste numret skriver Horace Engdahl om sin "vördade lärare", Eugène Napoleon Tigerstedt, som han hade lyckan att lära känna 1968, då han började läsa litteraturhistoria med poetik vid Stockholms universitet. Samma lycka vederfors mig 1957, då jag fick Tigerstedt som handledare för min trebetygsuppsats vid den institution som då fortfarande  hette Stockholms högskola. Jag kan skriva under på det mesta som
Engdahl berättar om "Tigern". Men en sak som jag inte visste var att han hade ännu ett smeknamn, "Nenne". Det var också mitt, när jag var barn!
    Engdahl berättar några anekdoter om Tigern. En handlar om hans behandling av Eva Mobergs licavhandling om Colette. Han avslutade sitt omdöme så här: "Ja, ja, fröken Molund, det är roligt med fruntimmer, men nu ska jag ta bussen." Någon liknande behandling fick jag inte, trots mitt fruntimmersstånd. Tigerstedt var alltid korrekt, uppskattande, uppmuntrande. Jag lärde mig mycket av honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar