söndag 22 januari 2012

En ros till Press-Stop på St Persgatan i Uppsala

Rosen får butiken som tack för att den låter mig läsa den franska tidskriften "Le Magazine Littéraire" och därmed hålla mig à jour med den senaste bokutgivningen i Frankrike. I senaste numret (januari 2012) hittar jag bland annat en recension av Sylvie Germains senaste roman, "Rendez-vous nomades", en annan av Philippe Sollers nya "L´ Éclaircie"samt Marie Darrieussecqs rapport om sitt besök på musée Maillot, där en utställning om Pompeji visas fram till 12 februari. Hennes rapport är en miniessä om dödens brutalitet, våra kroppars bräcklighet och tingens förmåga att överleva "köttet, blodet, cellerna". Philippe Sollers är aktuell även i en intervju av Cécile Guilbert. Där säger han om författarkollegan, 1600-talsförfattaren hertigen av Saint-Simon, att han anser honom vara den störste franske författaren genom tiderna. Det får stå för honom,
själv tycker jag det är ett ofog att utnämna någon, vem det vara månde, till "den störste"författaren, bildkonstnären etc. Det finns inga objektiva kriterier!
    Jag frågade vid mitt senaste besök i Press-Stop efter en annan fransk tidskrift, LIRE, men den tar de inte in. Ett centralt beslut. Så tråkigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar