måndag 1 april 2013

Vart tog de vägen?

För tjugo år sedan utkom ett biografiskt lexikon, kallat "Författaren själv" på Bra Böckers förlag. Där har 1189 samtida svenska författare skrivit egna presentationer av liv och verk. Boken har sedan dess stått i min bokhylla. Nyss började jag bläddra i den bakifrån, fastnade för namnet Östman, Nan Inger, född 1923.  Bortglömd, som så många. Men visst, hon har skrivit barnböcker, så det må förlåtas henne.
Dock inte bara barnböcker, mindes jag plötsligt. W & W gav 1999 ut vuxenromanen "Ett slags sällskap". Den står också i min bokhylla. Varför minns jag inte. Nya bläddringar. På sidan 112:
"Det döda barnet följde henne genom åren." En mening värd Alice Munro. Som Svenska Dagbladets kulturchef Daniel Sandström skriver i sin recension av hennes "Brinnande livet" i dag: "Smärtan ...
för dem närmare livet. Det är liv till varje pris."  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar