söndag 24 april 2011

Vad lär sig barn om påsken i skolan?

Under min påskpromenad i dag kom några för mig okända tonårskillar mot mig och frågade:
    - Varför firar man påsk egentligen?
    Jag:
    - Man firar att Jesus uppstod från de döda.
   Den ene killen:
    - Firar vi att han är död?
    Jag:
   -Nej, att han blev levande igen.
   - Den andre killen:
   - Lever han  alltså? Var är han då?
   Jag:
   - Han for upp till himmelen lite senare, på Kristi Himmelfärds dag.
   Den ene killen till den andre:
   - Har vi lov från skolan då också?
   Jag:
   - Får ni inte lära er det här i skolan?
   Den förste killen:
  - Vi går inte dit.
   - Skolkar ni?
   Båda killarna nickade.

En ros till de båda pojkarna som vågade stilla sin nyfikenhet genom att fråga ut en okänd. Och ett stort påskris till de lärare, som inte har brytt sig om att stilla den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar