torsdag 1 december 2011

En kvinnas kamp

Jag mötte en kvinna, som berättade sitt livs historia för mig. Jag tänker inte återge den i dess helhet, det kanske jag gör i bokform någon gång. Att jag nu publicerar ett koncentrat av den är för att jag inte kan hålla den ifrån mig, den ger mig mardrömmar och kanske kan den dessutom tjäna som ett varningens ord till unga tjejer som förälskar sig blint i exotiska män. Nåväl, den här svenska kvinnan var en gång en sådan tjej. Hon gifte sig med en man, som bedyrade henne sin kärlek och fick henne att flytta långt hemifrån, till ett land i arabvärlden. Där fick hon snabbt fyra barn med honom.  När den yngste var åtta månader ville mannen skiljas. Han hade förälskat sig i en annan. Men en av döttrarna hittade hennes förlovningsring i badrummet. Pappan och den nya kvinnan hade redan varit förlovade ett bra tag, ända sedan den yngste låg i hennes mage. Svenskan tog sina barn och flyttade hem till Sverige, utan arbete, utan social förankring, utan allting. Sedan skulle barnen och pappan umgås! Han använde umgänget till att skämma bort dem med allt som de inte kunde få hemma i Sverige. Han blev deras Gud, sa deras mamma till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar