lördag 24 december 2011

Matteus evangelium 6:3

I går sände K-kanalen ännu ett fascinerande avsnitt om hjärnan under rubriken "In i vårt psyke". Bland annat fick vi se hur en kvinnas händer efter en hjärnoperation, där hjärnbarken skurits itu,  levde sina egna liv. Den vänstra handen slog kvinnan i ansiktet, utan att hon kunde hejda den, den ena handen knäppte upp blusen, den andra knäppte igen den. Gång på gång. Jag mindes några citat ur Jesu Bergspredikan: "... om din högra hand är dig till förförelse, så hugg av den och kasta den ifrån dig..." (Matt 5:30) och "... när du giver en allmosa, låt då din vänstra hand icke få veta vad den högra gör." En gammal visdom, som borde få nytt liv idag, när människor gärna berättar om vilka gåvor de av barmhärtighet ger till jul. Som om det inte räckte med själva gåvan.
     Jag tänkte också på min egen virusinfektion i vänster hjärnhalva, när jag var barn. Att jag förlorade förmågan att använda höger hand och tappade talförmågan. Men då, 1945, hade Roger Sperry ännu inte gjort sin upptäckt av hjärnhalvornas funktion (nobelpris 1981) eller jag skrivit min avhandling om tanke-och skaparprocesserna (1978).
    En ros till producenterna bakom TV-serien "In i vårt psyke".  (Se även mitt inlägg om kreativitet och psykisk sjukdom 7/12 2011!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar