söndag 16 oktober 2011

En ros till mig själv

Jo, det har jag faktiskt gjort mig förtjänt av. Jag har på egen hand löst mysteriet med de "attacker" av trötthet som jag plågats av de senaste tio åren. Jag fick en puff, när jag upptäckte att jag är överkänslig för kortison. Jag svullnade upp och blev trött av en kortisonmedicin mot astma. Det var ju exakt de symptom som jag fått då och då utan att någon tillfrågad läkare kunnat ge en förklaring, än mindre en diagnos. De kom ofta, när jag satt vid datorn och försökte författa något eller helt enkelt bara betala räkningar. Damm? tänkte jag först, sedan datorallergi? Också nu, i detta ögonblick, känner jag av symptomen. Men nu har jag lärt mig att jag så fort som möjligt ska stänga av datorn och vila en stund. Förklaringen är nämligen att jag är superöverkänslig för stress och stress får kortison att utsöndras. När sedan kortisonet går ner i produktion blir kroppen trött. Den del av förklaringen bidrog min husläkare Ashkan Kiani med, när jag bad honom bekräfta kortisonhypotsen. Han får halva min ros!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar