måndag 17 oktober 2011

Mer från lögnens marknad

Den 11/10 gjorde jag ett inlägg i debatten om Bokmässan i Göteborg i UNT. Den fick rubriken "Litteraturens uppgift är inte att stärka författarens ego". Citat ur artikeln: "Författarnarcissismen är det största hotet mot litteraturen i dag." Jag vänder mig särskilt mot utvecklingen på bokmässemarknaden, där det viktiga för en författare tycks vara att få många lyssnare  (!) och många sålda böcker. Men hur många av dessa böcker blir lästa? Och hur många är läsvärda? Marianne Fredriksson var en författare, som  kunde blicka ut över långa köer, när hon sålde sina böcker på bokmässan. Det var bland annat henne jag tänkte på, när jag betonade att det inte är enbart författarens förtjänst eller fel att utvecklingen gått åt fel håll: "Bakom författaren står förlaget. Och bakom förlaget marknaden". Marianne Fredriksson var en storsäljare under sin tid på Wahlström & Widstrand. Men hon var inte nöjd. Marknaden visste att hon var värd ännu större upplagor, ansåg hon och flyttade över till Piratförlaget.  Med resultatet att hennes böcker tappade sin själ.
     I går publicerade de underfundiga Berglins i Svenska Dagbladet en serie bilder på temat "Vem ska trösta Kulturknyttet?""Sprödhet är ute", skriver de. "Skolgårdarnas s. k. maktlekar har redan börjat sprida sig till den hårt trängda kulturvärlden."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar