onsdag 5 oktober 2011

Lars Erik Sundberg är död

Ännu en förläggare har lämnat det jordiska. Lars Erik Sundberg var min allra första förläggare. Han var redaktör för min debutbok "Dödens ängel", en deckare, som kom 1978 på Norstedts. Han hade bara en  invändning. Det namn jag valt på en av de  misstänkta var också namnet på domkyrkoorganisten i Uppsala. Han följde mig sedan genom två andra kriminalromaner men tackade nej till en fjärde. Synd. "Masken bådar blommans död" var framsynt för att inte säga profetisk och enligt dåvarande kulturchefen på Svenska Dagbladet, som hade läst manus, den bästa jag hade skrivit.  Den öppnade med ett statsministermord i Stockholm.  Anledningen till att Lars Erik refuserade den var antagligen att mina tre första deckare inte hade nått upp till hans förväntningar försäljningsmässigt. Jag skulle ju bli den bästsäljande Maria Langs efterträdare på drottningtronen. Men jag var mer litterär än  hon och såna deckare säljer inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar