måndag 24 oktober 2011

Ulrika Kärnborg: Vad är litteratur och 100 andra jätteviktiga frågor?

I den här boken kan man göra fynd! Särskilt i de "korta svaren" som kommer före de "långa".
Här listar jag några exempel, som fått mig att tänka till, le instämmande eller känna oppositionslustan flamma upp.
6. Hur vet man att man är en riktig författare? Kort svar: Aldrig. Min reaktion: på kornet!
8. Kan man i förväg veta om en författare kommer att väljas in i Svenska Akademien? Kort svar: Ja.
    Långt svar: ...Det är en viss fördel att vara lagom. Lagom framgångsrik, känd, debattlysten, poetisk...
    Min undran: Hur kan Ulrika Kärnborg veta det?
Och så som nummer 11 hennes insikt om hur viktigt det är att "hålla såret blödande". Det korta svaret är här: "Genom att alltid offra sig själv så långt det går."
   Om jag hade fått den här boken till recension skulle jag ha avslutat den som jag mycket sällan gör som kritiker: LÄS DEN!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar