torsdag 27 oktober 2011

Möte med mitt kusinbarn Beatrice Ask

Hon dominerar hela förstasidan i Svenska Dagbladet i dag, vår justitieminister Beatrice Ask. På den stort uppslagna bilden strosar hon fram i Stockholm, liten till växten men tuff. Både höjden över havet, 152 cm, och tuffheten har hon i generna. Hon är mitt kusinbarn, uppväxt i karga förhållanden i Härjedalen, min morssläkts landskap. Hennes mor, min kusin, skaffade sig en utbildning som hårfrisörska, vilket också Beatrice kom att göra samtidigt som hon engagerade sig politiskt. Modern var föräldralös sedan tidiga barnaår och växte upp som adoptivbarn i sin farbrors, min morbrors,  familj.
    Nu meddelar Beatrice att "regeringen öppnar för e-röstning i val".
    Det är människor som Beatrice Ask som låter oss tro att det fortfarande är möjligt att vara politiker.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar