fredag 18 maj 2012

All världens morgnar

"Tous les matins du monde" är en film om musikens makt. Den utspelas i 1600-talets Frankrike, där en mästare på viola da gamba, monsieur de Sainte-Colombe, drar sig tillbaka till en stuga i trädgården efter hustruns död. Han publicerar ingenting, framträder ytterst sällan och när hans unge adept Morin Marais försöker få honom att förklara musikens innebörd svarar han inte. Det enda de kommer överens om under ett sista samtal är att musiken inte är mänsklig. Filmen handlar om kreativitetens yttersta konsekvens. Själv har jag också många gånger försökt dra mig undan till en eller annan stuga, undan inre och yttre krav att publicera mig, men inte klarat av det. Inte än. Jag tror att det var lättare på 1600-talet, före teknikens och mediernas förödande inflytande. En mycket sevärd film. Den vill jag se om och se om i förhoppning om att upptäcka nya tolkningar och infallsvinklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar