onsdag 23 maj 2012

Thure Stenström still going strong

På Svenska Dagbladets kulturfest härom kvällen mötte jag än en gång den vitale Thure Stenström, född 1927.Han efterträdde min litteraturprofessor Gunnar Tideström 1971. Då hade jag redan lämnat Uppsala för Lund. Thure Stenström var, om jag förstod rätt, den ende utom jag själv, som var med redan på den mingelfria tid, då det bjöds till kulturmiddag på restaurang. Han hade, till skillnad från mig, anpassat sig väl. Jag har svårt för mingel men räddades av förstående kvinnliga medarbetare som Barbro Eberan och Astrid Söderbergh Widding. PS På väg in till buffén passerade vi redaktionen i Svenska Dagbladets nya lokaler på Västra Järnvägsgatan. Ett kontorslandskap utan landskapsvyer, bara små trånga bås. Samma slags landskap som det jag såg vid ett besök på Upsala Nya Tidning för ett tag sedan. Hur kan kreativiteten frodas i sådana miljöer? Och - hur kan lönsamhetstänkandet få ta över, då det borde vara undanstoppat i en av redaktionens vrår? En paradox: utan kreativitet - ingen lönsamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar