tisdag 5 juni 2012

En superkaja till Cossés Drömbokhandel

UNT publicerade i dag min recension av den franska författaren Laurence Cossés "Drömbokhandeln". Den fick en superkaja, den största utmärkelse en bok kan få. Och det är den värd. Den parisiska bokhandeln "Au bon roman" ger bara ut goda böcker, goda romaner som inte bara stannar kvar i minnet utan lever sitt eget liv, växer, tar nya gestalter. Detta enligt min egen sammanfattning i recensionen. Den goda litteraturen har en magisk kraft, den får läsarna att tro på det de läser, tro att myten är sanning, skriver jag också. Och: "Så stark kan myten vara att även författaren själv lockas att tro på den. När hon sedan får frågan vad som är självupplevt och vad som är ´fantasi´kan hon svara: Det vet jag inte. Myten har då övermannat henne, blivit till ´autofiktion´. Jag skrev och skickade recensionen 3 maj. Då hade jag ännu inte sett UNT:s recension av min roman "Älska mig - ändå". Den fick många läsare att undra just detta: Vad är självupplevt och vad är fantasi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar