onsdag 24 november 2010

Om lusten att förstå

I kväll blev professor Peter Gärdenfors intervjuad av Gabriella Ahlström i Kunskapskanalen under rubriken "En bok en författare". Här möttes två personer, som jag haft en del att göra med. Peter Gärdenfors var en av de 28 försökspersoner, som bidrog till att min avhandling om intelligens och kreativitet gick i mål. Han var då en ung student vid Lunds universitet  och redan  lika fascinerad av att undersöka saker och ting som nu. Gabriella Ahlström hade jag förmånen att få recensera i Svenska Dagbladet, när hon debuterade som romanförfattare i fjol med "De oförglömliga".
     Gärdenfors bok  heter "Lusten att förstå" och handlar om den inneboende motivation människan är försedd med och som kan observeras hos små barn, när de undersöker tillvaron. Han vände sig mot skolans och framför allt lärarhögskolornas fokus på styrd inlärning. "Skolan kan ta kål på lusten att förstå", menade han. Det kan jag verkligen skriva under på utifrån egna erfarenheter, både som elev och som lärare. Jag har också då och då observerat hur en vetgirig sexåring några år senare förlorat sin nyfikenhet på livet.
   I Gabriella Ahlström hade Gärdenfors fått en perfekt samtalspartner. Hon vet  vad lusten att förstå handlar om. Det var den lusten som drev hennes roman.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar