onsdag 3 november 2010

Om sjukhusmat

Att man bör vara frisk för att våga vistas på sjukhus är en gammal sanning.
I går hade jag ett ärende upp på Akis (Akademiska Sjukhuset) i Uppsala.
Efter att ha utsatt mig för nio läkarkandidaters övningar kände jag en våldsam hunger, sökte upp närmaste kafeteria, tänkte att en smörgås skulle sitta fint.
     Jag frågade efter en smörgås utan socker. Den buttra damen bakom glasdisken svarade att det fanns men med druvsocker. Jag bad att få se på den inplastade kalkonsmörgåsens innehållsdeklaraton. Ytterst motvilligt höll hon fram dem. Och vad fick jag se? Jo, den var dessutom sötad med honung! Kalkon med honung och druvsocker,  ofattbart!
     Kalkon som är så bra för diabetiker!  Och så gott i osötat tillstånd!
     Ett ris till er som ansvarar för maten i Akis kafeterior!
   (Jag promenerade vidare ner till Güntherska Hovkonditoriet, beställde kalkonsallad. En njutning.
    Så nu får Güntherska en välförtjänst ros.)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar