lördag 20 november 2010

PS till inlägget om fängslade författare

På Reginateatern häromkvällen lämnades adresser till fängslade författare ut. Vi uppmanades att skicka vykort till dem. Något sade mig att det inte var så smart.
     I dag blev mina förmedvetna aningar besannade. I en låda på vinden hittade jag min korrespondens med den fängslade tibetanske författaren Zangpo JIGME mellan 1999 och 2001. Det var en ensidig korrespondens. Jag skickade via PEN  fyra uppmuntrande brev till honom och erbjöd honom också att skicka tidskrifter och böcker. Jag fick aldrig något svar.
     En möjlig förklaring fick jag, när jag fick kontakt med indienkännaren David Ståhl. Han ansåg att brev till fängslade författare i bland annat Tibet kan få som resultat ytterligare några piskrapp på  en redan omänskligt plågad kropp.
     Jag slutade skriva och fick så småningom veta att "min" fånge troligen hade avlidit.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar