söndag 27 mars 2011

Mare Kandre i Normandie

Jag läser att det  är sex år sedan Mare Kandre dog. Och tänker att det  har gått mer än 12 år sedan jag mötte henne. Det var på litteraturfestivalen "Les Boréales de Normandie" i Caen i november 1998.  Jag fotograferade henne, späd men tuff, tillsammans med Anna-Karin Palm. Men det är en annan bild jag ser framför mig, den av Mare Kandre på väg in i hissen på hotellet. Jag sa till henne: "Det är fantastiskt att få möta galna människor". Så säger man ju inte, men ibland slinker sånt som lätt uppfattas som oförskämdheter ur munnen på mig. Men Mare Kandre tog det inte som en oförskämdhet. Hon log, gav mig  ett av sina sällsynta  leenden ur mungipan.
     Hon berättade att hon hade en liten son, Hesekiel. Vart har han tagit vägen?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar