onsdag 16 mars 2011

Smart lur inte alltid smart

Läser i dagens SvD Näringsliv under rubriken "SMART LUR" att det är smart att ta sig en tupplur under dagen. Det gör t ex Bill Clinton. Liksom övertecknad. En sådan "power nap"(uttrycket myntat av Winston Churchill) är bra för hjärnan, som under tuppluren laddar sitt bränsleförråd. Hjärnans ägare blir därmed inte bara mer utvilad utan också mer intelligent.
    Igår tänkte jag ta mig en stärkande tupplur i soffan på ett av kaféerna på Akademiska sjukhuset i Uppsala inför en PDT-behandling av mina aktiniska keratoser. Men se, det gick inte alls! Kafépersonalen ryckte upp mig ur  soffan med motiveringen att de övriga kafégästerna kände sig störda. Ändå hade jag knappt hunnit somna och inte dragit en enda timmerstock!

Se för övrigt min "Sömnskola", publicerad i Svenska Dagbladet i januari 1985! Artikelserien är baserad på fransmannen Pierre Fluchaires forskningar, publicerade i "La révolution du sommeil,( 1984), översatt till svenska under titeln "Sömn" (BonnierFakta, 1986).

I artikel nr 2 skriver jag bl a: "Just där sömnen borde få all respekt, det är till exempel när vi sover som ärrbildningen äger rum - just där motarbetas den. Hela sjukhusrutinen bidrar till att förstöra den läkande sömnen."

Och nu, 26 år senare, smäller SvD Näringsliv upp "nyheten" om tupplurens välgörande effekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar