söndag 13 mars 2011

Tore Janson: Språkens historia

Språket är laddat med poesi. Jag läser förre latinprofessorn likaså förre professorn i afrikanska språk Tore Janson och förundras, inte bara över hans lärdom utan också över hans förmåga att dela med sig av fascination. Tänk att runor användes i Älvdalen för bara 100 år sedan! I en bod står ristat AAD gät 1900, d v  s Anna Andersdotter vallade här år 1900. Och jag minns hur mamma, den före detta vallpigan, berättade
 att hon "jetade" kor i sin barndom. Jansons utläggningar om språkens vandringar är mycket upplysande.  I Turkiet roade jag mig med att hitta ord, som letat sig in i svenska språket. Jag hittade "kalabalik" (trängsel) och tänkte på kalabaliken i Bender 1713, då Karl XII motades bort från Turkiet,  "göl"(göl, damm)  och undrade var sambandet fanns, och "trol"(trål, fångstnät").
Utanför en restaurang i Alanya annonserade man, på hemmagjord svenska, om "trollfisk". När jag frågade vad det var för slags fisk  svängde restaurangägaren sig: "Just det, vi serverar trollfisk"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar