lördag 18 februari 2012

Åke Daun. Dömd till konsumtion av sinnesintryck

Boken har undertiteln "Bidrag till modernitetens historia". Det lockade mig. Jag har länge undrat över begreppet "modernitet". När började den? Och det är just den frågan som författaren, professor emeritus i etnologi,  försöker besvara i inledningen till boken. När föddes den moderna människan? frågar han. Kanske redan förr 35.000-50.000 år sedan, blir hans provocerande svar.
    Jag har noterat några andra av Dauns funderingar: "Argument för viljans frihet hamnar... lätt i det absurda". Och vidare: "Känslan av en fri vilja är ... en kulturell föreställning, en illusion".
    Var det inte det jag trodde?
     När jag läste avsnittet om "människohårets laddning" tänkte jag på en av mina döttrar, som inför sitt bröllop fick order av sin fästman att inte gifta sig med utslaget hår. (Detta var i USA på 1990-talet). Underförstått: det var inte bara opassande utan också sexuellt utmanande. En föreställning som enligt Daun går årtusenden tillbaka.
    Men på en punkt måste jag säga emot Daun. Han skriver att ett tilltal som "damen" har överlevt sig självt i moderniseringens samhällsklimat. Jag tror att det är på väg tillbaka. I alla fall blev jag tilltalad med "damen" på en restaurang i Uppsala härom veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar