måndag 13 februari 2012

Möte med katten Sara

Jag har fått en katt! Den heter Sara efter min yngsta dotter, som den faktiskt liknar. Jag kommer att hänga den på väggen bakom dyschan i mitt vardags/arbetsrum bredvid ett amatörporträtt av henne. Hänga en katt? Ja, det är rätt uppfattat. Sara är porträtterad av bildkonstnären Pirkko Dahlman, hon som illustrerat min barnbok "Bland pallemoner och draffodiler". Hon är en verklig konstnär, denna Pirkko. Hon har fångat Saras sömniga själ, nyanserna i hennes vackra grå päls, hennes uppnosighet. Och jag minns det Suzanne Brögger skrev i boken om katten "Linda Evangelista Olsen"(2003):
    "Det mest kattaktiga hos katter är väl att de påminner en om att världen inte är vad den omedelbart utger sig för att vara. Den rymmer en dold hemlighet, som gärna uppenbaras genom katt-astrofer..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar