fredag 24 februari 2012

Ur Ockulta dagboken

Den 23 februari föddes prinsessan Estelle. På den dagen föddes också min mamma, 105 år tidigare.
Det hade inte förvånat mig, om flickan hade fått heta Berta. Nu har jag läst på nätet att "någon" gjort intrång på hovets hemsida och meddelat att arvprinsessans namn är Ulrika Marianne Annika David, hertiginna av Upplands Väsby. Vem är denna någon, som sitter inne med upplysningar om mitt och mina romanfigurers liv? Som vet att en av mina döttrar heter Ulrika, att jag bodde i Upplands Väsby på 1980-talet, att berättarjaget i min roman "Din styvmor Rebecka" från 1987 heter Annika och att huvudpersonen i en annan roman, "Hoppa opp i himlen", också skriven på 1980-talet,  heter David. Min 1983 avlidna mamma?
    Om det nu skulle vara så att det är min mamma som varit i farten skulle hennes inlägg på hovets hemsida också kunna vara resultatet av ännu en diskussion mellan henne och min pappa. När vår nuvarande kung föddes 1946, efter lång väntan på en manlig tronarvinge, brast han ut i jubel med tillägget: En kvinna på Sveriges tron, det hade bådat ofärd. Efter Estelles födelse väntar nu inte bara en utan två kvinnor på att få bestiga tronen. Hur ska det gå? Alldeles utmärkt, tror jag att mamma anser, det har ju gått bra både för Ulrika, kriminalkommissarien, och Marianne, som till skillnad från sina bröder har disputerat.
    För övrigt anser jag att Herman Lindqvist från sin utsiktspost i Frankrike försöker göra sig märkvärdig. Han må vara den illegitima ättling till kungahuset som han påstås vara men hans eget namn, Herman, är faktiskt tyskt!  (Herman - german!) Nu ondgör han sig över att lilla Estelle inte har fått något namn med förankring i Bernadottesläkten och att ett av namnen, Mary, rätteligen borde stavas Maria på svenskt vis. Men den lilla prinsessan är faktiskt inte den första, som fått heta Estelle Bernadotte. Så hette också Folke Bernadottes hustru och jag kan tänka mig att namngivningen är en postum hyllning till denne fredsmäklare. Och vad Mary beträffar kan det väl vara så att den danska kronprinsessan Mary är påtänkt som gudmor till Estelle?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar