onsdag 18 april 2012

Fina presentationer av hedersledamöter

Med dagens post kom Norrlands nations landsmannahälsning 2010-2011. Där presenterades några nya hedersledamöter, bland annat undertecknad. Det gladde mig att nationen äntligen hittat en bild från installationen den 13 november 2010. Nu har jag ett bevis på att jag faktiskt var där. Dessutom skymtar den klänning, som jag blev så förälskad i hösten 2010. (se mitt inlägg 23/10 - 2010!)
    Även Staffan Göthe blev installerad 2010.  Jag hade en del att göra med honom, medan jag arbetade på min forskningsrapport om inträdesproven vid statens scenskolor 1979. Han var då rektor vid det som skulle komma att kallas Teaterhögskolan i Malmö.
    En av de avlidna hedersledamöter som apostroferades  i landsmannahälsningen var  Gösta Holm, som dog 2011 i Lund, 94 år gammal. Han var min professor, när jag läste nordiska språk på lic. nivå i Lund i mitten på 1960-talet.
En inspirerande handledare - och vasaloppsåkare. I landsmannahälsningen läser jag att han genomförde 21 vasalopp.
    Mer om Gösta Holm kan man läsa i min memoarbok "Till Marianne från A till Ö. En resa genom liv och böcker" (2007)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar