torsdag 12 april 2012

"Lillan gick på vägen ut. Mötte där en katt.."

När jag idag promenerade längs Ekoln mötte jag en katt. Den liknade Sotis, den katt som varit försvunnen i månader och som ägarna  efterlyst på lappar, uppsatta vid Strandpromenaden i Sunnersta.
Sedan såg jag ett nytt anslag: Sotis hade blivit upphittad - i Enköping, dit den tydligen traskat på sina vita sockar. Ägarna måste ha givit upp hoppet och redan i andanom begravt den, kanske i en kattgrav, som den jag upptäckte i Lunsenskogen i går. Den var prydd med färska blommor, ett kors av vidjor och en bild av två katter, Kämpa och Mohammed Ali. Jag påmindes om den fina katten Spetsnos Immanuel Katt, som försvann från min skrivarstuga utanför Svalöv i slutet på 1970-talet. Han hade hjälpt mig att skriva. När han försvunnit gick skrivandet i stå under ganska lång tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar