söndag 22 april 2012

OD i Uppsala

I kväll kom jag hem omtumlad, fylld av en stark lyckokänsla. Jag kom från OD:s konsert i Uppsala universitets aula. Allt var vackert men jag vill ändå lyfta fram några av de sångnummer, som berörde mig mest. Där var framför allt de finska sångerna: "Finsk idyll" med text av Johan Ludvig Runeberg och musik av Wilhelm Peterson Berger och Kyllikki, en finsk folkvisa i arrangemang av Mikael Skoglund. Solisten Gabriel Suovanen förklarade att han hade vuxit upp med den senare visan. Jag njöt också av Psaltarens 23:e psalm "Herren är min herde...", tonsatt av Franz Schubert,och Gustaf Frödings "Klunkom, Welam Welamsson"med dess slut "åt hecklom vi kommom".Åt Hecklefjäll eller till helvetet med andra ord. Jag tror att min förkärlek för de finska sångerna har sitt ursprung i min släkthistoria. Min morfarsmor kom från Finland. Hon måste ha lämnat ett genetiskt avtryck i mig som är tillräckligt tydligt för att min avsaknad av kunskaper i finska språket skulle sättas ur spel. En ros till OD och dess dirigent Cecilia Rydinger Alin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar